Identitetstyveri

Identitetstyveri

Hva er identitetstyveri? 

Det er når noen skaffer seg, besitter, overfører, benytter eller fremstår som rette innehaver av et identifikasjonsbevis eller personopplysningene til en person for å begå økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet. 

Det kan være å for eksempel kjøpre arer, åpne bnakkonto, registrere telefonabonnement eller søke om kredittkort eller lån ved å bruke en annens identitet enn sin egen. 

Noe som kan tyde på at man er utsatt for ID-Tyveri er:

  • Regninger for noe man ikke har bestilt.
  • Ukjente transaksjoner
  • Bekreftelse på kredittsjekk uten å ha bestilt noe på kreditt
  • Rare fakturaer 
  • Falske profiler med ditt navn og bilde

(Kilde: Datatilsynet.no

 

Hva gjør man om man er utsatt for identitetstyveri? 

Det første du skal gjøre er å få så god oversikt som mulig over hva som har skjedd.
Hva er forsvunnet/misbrukt av informasjon og identitetsdokumenter?

Hvilke handlinger gjorde at du ble oppmerksom på problemet? Skriv ned alt, så detaljert som mulig.

1) Når du har gjort dette, går du til politiet og anmelder forholdet slik at du har dokumentasjon på at du selv har meldt fra at noe kriminelt har skjedd.

 

2) Ta kontakt med Banken. Steng umiddelbart bank-konti som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner. Dersom du har mottatt informasjon om opprettelsen av en ny konto eller transaksjoner du ikke kjenner igjen må du snarest meld fra til Banken eller kortutsteder.  Be om skriftlig bekreftelse på at stengning er foretatt. Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart ovenfor kreditt- eller kortselskap.

 

3) Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. De fleste som yter kreditt vil verifisere din kredittverdighet hos disse selskapene. Sperring hos disse virksomhetene vil kunne verne deg mot ytterligere skade.

Det er viktig å se på et eventuelt gjenpartsbrev hvem som ber om kredittvurdering. Inkassobyråer vil få innsyn selv om du har satt på frivillig sperring av kreditt, da vil du også få gjenpartsbrev i posten.

Logg deg inn med bankid på “min side” hos den enkelte aktør for å aktivere frivillig kredittsperre:

Dun & Bradstreet (tidligere Bisnode)
Min side: Kundeservice Dun & Bradstreet

Experian AS
Telefon privatkunde: 815 55 420
Telefon bedriftskunde: 815 55 454
Min side: minexperian.no

Creditsafe
Telefon: 800 24 722
Mine side: creditsafe.com

EVRY AS
Kredittsperre må også registreres hos EVRY AS som forestår kredittvurderinger for mange banker og forsikringsselskaper. EVRY har etablert en selvbetjent løsning for dette på sitt Infotorg.
Bruk denne lenken for å komme til tjenesten https://kredittsperre.infotorg.no/.

 

4) Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt og vurder å sperre deg mot uønsket adresseendring hos Posten.

Dersom du har mistanke om urettmessig endring av adresse, ta umiddelbar kontakt med Posten. Du kan sperre deg for uønsket adresseendring hos Posten. Sperringen må argumenteres overfor Posten (f.eks. tyveri av post) og innebærer at ekstra kontrolltiltak iverksettes. Når du har etablert ”sikkerhetssperre”, kan du ikke benytte Postens nettjeneste, men må melde omadressering ved å gå på et postkontor og legitimere deg og fylle ut en blankett for ønsket tjeneste (varig-, midlertidig ettersending eller oppbevaring av post).

Du kan selvsagt gjøre om på dette senere hvis du ønsker å kunne gjennomføre adresseendring på nett igjen

 

5) Søk hjelp hos ditt forsikringsselskap. Kontakt ditt forsikringsselskap for å finne ut om du har en id-tyveriforsikring.  Mange har i dag en id-tyveriforsikring uten at man vet om det. Dette kan være innbakt i din innboforsikring. En slik forsikring vil kunne hjelpe deg i prosessen med opprydding etter at et id-tyveri er oppdaget, samtidig vil du ha tilgang til utvidet juridisk bistand ut over andre forsikringer dersom det skulle oppstå et behov for dette.

 (Kilde: nettvett.no)

Forebygge identitetstyveri

  • Ikke oppgi personlig informasjon til ukjente på nettet
  • Vær for siktig med ukjente lenker og vedlegg, spesielt de som ber deg skrive inn privat informasjon.
  • Unngå bruk av vanlig bankkort, bruk kredittkort. De har vanligvis litt beskyttelse mot identitetstyver og kan begrense summen du blir ansvarlig for. 
  • Avslør nettsvindlere, les mer HER.
  • Bruk Digipost
  • Ha en låst portkasse
  • Begrens privat informasjon i veske og lommebok
  • Riv eller brenn dokumenter med personopplysninger før du kaster dem, eller kjøp en makulator.

 

Hvor utsatt er du for ID-tyveri? Ta testen her på nettvett.no 

Tilbake til bloggen